projekti: vizualna kultura i novi mediji
Dizajn i novi mediji - hrvatski kontekst
Namjera ovog teksta je baviti se novim medijima u kontekstu hrvatske dizajnerske prakse. Primarni cilj teksta nije kronološki obraditi povijest dizajnerskog rada, već kroz primjere odabranih projekata sagledati ovu specifičnu dizajnersku praksu (dizajn interaktivnih digitalnih medija i dizajn interakcija).
U skladu s multidisciplinarnošću ovog projekta analiza će se vršiti iz pozicije suvremene dizajnerske prakse vezane za digitalne medije i tehnologije, sa specifičnim osvrtom na područje informacijskih i telekomunikacijskih tehnologija (eng. Information and Communication Technology - ICT) te interakcije čovjeka i računala (Human Computer Interaction - HCI). Tako će se hrvatska dizajnerska praksa jasnije profilirati na pozadini hrvatskog novomedijskog prostora.
Posebna će se pažnja posvetiti dizajnu interakcija koji u multidisciplinarnosti i specifičnosti timskog rada predstavlja najradikalniji primjer suvremene dizajnerske prakse povezane s interaktivnim digitalnim tehnologijama. Dizajn interakcije je nužno povezan s područjem digitalnih medija, a odnosi se ne samo na proizvod, nego na oblikovanje načina na koji korisnici stupaju u interakciju. Radi se o izrazito multidisciplinarnom području, koje osim nekoliko dizajnerskih specijalizacija (grafički dizajn, produkt dizajn i dizajn sučelja), uključuje znanja iz područja psihologije (kognitivni modeli, testiranje korisnika), sociologije (društvo), komunikologije (komunikacijski modeli), antropologije, računarstva, telekomunikacija i elektrotehnike (tehnologija), arhitekture (prostor), umjetnosti i drugih.
Također je jedan od temeljnih ciljeva ovog istraživanja upoznavanje s brojnim terminološkim novinama i nepravilnosti koje se javljaju u hrvatskoj praksi u ovom dinamičnom i kompleksnom području dizajna. Primjerice, radi se o terminima dizajn interakcija, interaktivni dizajn, dizajn u elektronskim medijima, dizajn interaktivnih digitalnih medija i sl. Ovdje će se pokušati prikladno definirati i razjasniti svi temeljni termini područja. Odabrani projekti će biti također interpretirani u skladu s definiranom terminologijom.
Projekti koji će biti u fokusu ovog istraživanja uključuju web sjedišta u rasponu od ranih HTML radova nastalih sredinom devedesetih godina, kao što je sjedište časopisa Arkzin (Blaženko Karešin, 1995); preko radova iz ranih 2000-tih kao što je mi3dot.org (2001); flash sjedišta sredine 2000-tih (rootylicious.com, 2003); do recentnih primjera integriranja tehnologija (dizajn.hr, 2007). Osim web sjedišta odabrani projekti obuhvaćaju i računalne aplikacije (mailcirles, Lina Kovačević, 2004), robotiku (Raymond - lego robot dizajner, Lina Kovačević, 2004 ) i interaktivne instalacije (Ajmo Splite!, Convivo Summer School, 2004).
Istraživački sinopsisi
Marina Kožul/Mirna Belina
Tehnike animacije kao novi medij
Mirela Ramljak Purgar
Digitalna fotografija kao novi medij
Tomislav Medak/Nenad Romić
Desnica i taktički mediji
Ivica Mitrović
Dizajn i novi mediji – hrvatski kontekst
Katarina Peović Vuković
Novomedijski žanrovi i njihova recepcija
Klaudio Štefančić
Novi mediji, stare kulturne forme
Aleksandra Uzelac
Kultura u digitalnom prostoru – od informacije do komunikacije
Saša Vojković
Mediji i globalizacija: "postmodernizacija" filma i televizije
Vesna Vuković
Autor kao proizvođač u post-socijalističkom vremenu
Ognjen Strpić
Tipkaj i šuti. Hrvatski jezik na Internetu