cvs_centar za vizualne studije    www.vizualni-studiji.com
 

Skupovi: Vizualni studiji danas – Moć slika

Sažeci

Mirela Ramljak Purgar
Intermedijalnost u slikama: Kabinet doktora Caligarija i hrvatski ekspresionizam

Nije samo umjetnost ekspresionizma utjecala na film na početku dvadesetog stoljeća, nego i film utječe na slikarstvo također. Ovo je glavna ideja koju želim iznijeti analizom slike Cinik iz 1921. godine hrvatskog umjetnika Vilka Gecana. Neki se autori (Eisner, Scheunemann) slažu u pretpostavci da se ekspresionizam u filmu kasno razvio i da bi paradigmatski primjer filma tog razdoblja bio Kabinet doktora Caligarija Roberta Wienea iz 1919/1920. Ovaj rad pretpostavlja da spomenuta slika pokazuje ekspresionističke utjecaje s tematskog (dvojnik, luđak) i formalnog aspekta (specifičan stil, definicija prostora). Fokusirajući se s jedne strane na slike i reprodukcije članova grupe Brücke, te filmskih plakata i scena iz Doktora Caligarija s druge strane, postaje mogućim smatrati Gecanovu sliku paradigmatskim primjerom vizualne reprezentacije (hrvatske) recepcije ekspresionističkog filma. Time ne bismo samo afirmirali taj specifičan aspekt weimarskog filma u cjelini, već bi također i ovaj dio hrvatske umjetnosti (koji se javlja kasnije u odnosu na njemačku umjetnost ekspresionizma) sada mogao biti prepoznat kao legitimna grana općenitije shvaćenog ekspresionističkog stila: kao direktan komentar na ulazak umjetnosti ekspresionizma u film te odgovarajući recipročan proces.